Το εκπαιδευτικό θέμα στη Σουηδία

d-typou-oesks1

ekp-090202-1
Συνάντηση με τη Συντονίστρια Εκπαίδευσης της Ελληνικής Πρεσβείας στη Στοκχόλμη, κ. Σταυρούλα Κιούση, είχε τη Δευτέρα, 2 Φεβρουαρίου 2009, το Προεδρείο του ΔΣ της Ομοσπονδίας Ελληνικών Συλλόγων και Κοινοτήτων Σουηδίας, ΟΕΣΚΣ.

Το Προεδρείο της ΟΕΣΚΣ αποτελούνταν από τους: Κομνηνό Χαϊδευτό, πρόεδρο, Κωνσταντίνο Φουκάκη, αντιπρόεδρο, Πάνο Ουλή, γραμματέα και Κωνσταντίνο Σαββίδη, μέλος.
Στη συνάντηση παρευρέθηκαν επίσης από την πλευρά του ΔΣ της Ομοσπονδίας ο Δημήτριος Γεωργιάδης, υπεύθυνος για τα αθλητικά θέματα και η Φραντζέσκα Παπαδοπούλου, υπεύθυνη για θεματα ισότητας.
Παρευρέθηκε επιπλέον η Κατερίνα Καφίδα, βοηθός της Συντονίστριας Εκπαίδευσης, αποσπασμένη εκπαιδευτικός αγγλικής φιλολογίας.

Κατά τη συνάντηση έγινε, μέσα σε κλίμα εγκαρδιότητας και αλληλοκατανόησης, αμοιβαία ενημέρωση και συζήτηση για το θέμα της εκπαίδευσης των παιδιών των Ελλήνων της Σουηδίας.

Η συνάντηση άρχισε με ενημέρωση από την πλευρά του προέδρου της ΟΕΣΚΣ, Κομνηνού Χαϊδευτού, κατά την οποία έγινε αναδρομή στο παρελθόν της Ομοσπονδίας γενικότερα και ειδικότερα στις διάφορες φάσεις της εξέλιξης του εκπαιδευτικού θέματος στη Σουηδία.
Ο πρόεδρος της ΟΕΣΚΣ τόνισε ιδιαίτερα ότι η Ομοσπονδία ήταν πάντα υπέρ των δύο μορφών εκπαίδευσης που λειτουργούν και σήμερα, δηλ. αφενός των ενταγμένων στα σουηδικά ημερήσια σχολεία μαθημάτων της ελληνικής γλώσσας και φροντιστηριακού μαθήματος στα ελληνικά και αφετέρου της διδασκαλίας των ελληνικών στο Σαββατιάτικο και τα απογευματινά ελληνικά σχολεία.
Την άποψή της αυτή η Ομοσπονδία την στήριζε και στα πορίσματα εκπαιδευτικών συνεδρίων που έγιναν κατά καιρούς, τόνισε ο Κομνηνός Χαϊδευτός.

Στη συνέχεια η κ. Κιούση, με τη μορφή των ερωταπαντήσεων, ανέπτυξε τις σκέψεις της για το πως πρέπει να οργανωθεί στο μέλλον η εκπαίδευση των Ελληνόπουλων στη Σουηδία.
Η κ. Κιούση αναφέρθηκε ιδιαίτερα σε πρόταση που έκανε η ίδια προς τους γονείς του Σαββατιάτικου Σχολείου στη Στοκχόλμη το Σάββατο, 31 Ιανουαρίου 2009.
Κατά την πρόταση αυτή στόχος είναι να ιδρυθεί με διακρατική συμφωνία και χρηματοδότηση Ελλάδας και Σουηδίας Δημόσιο, ισομερώς Δίγλωσσο (ελληνοσουηδικό) Σχολείο στη Στοκχόλμη, στο οποίο θα μπορούν να σπουδάζουν ελεύθερα όσοι μαθητές επιθυμούν.
Το σχολείο αυτό θα δίνει πτυχία που θα είναι ισότιμα τόσο με τα ελληνικά όσο και με τα σουηδικά αντίστοιχα πτυχία.

Ταυτόχρονα η κ. Κιούση δήλωσε με έμφαση ότι δεν κλείνει κανένα από τα Σαββατιάτικα και τα απογευματινά σχολεία που λειτουργούν σήμερα με εκπαιδευτικούς από την Ελλάδα.
Αντίθετα, θα ενισχυθούν αυτά άμεσα με έναν δάσκαλο γυμναστικής και ένα δάσκαλο μουσικής, είπε η κ. Κιούση.
Επιπλέον, είπε ότι θα λυθεί οριστικά και το πρόβλημα της στέγης του Σαββατιάτικου σχολείου, αν ιδρυθεί δίγλωσσο δημόσιο.

Η κ. Κιούση εξήγησε πως για την πρότασή της αυτή έχει το πράσινο φως από το Υπουργείο Παιδείας της Ελλάδας και ήδη, υπό συνθήκες διαφάνειας και δημοκρατικότητας, διενεργεί η ίδια έρευνα με ερωτηματολόγιο που δόθηκε στους γονείς, ώστε να διαπιστωθεί αν υπάρχουν οι απαραίτητες προϋποθέσεις για την ίδρυση του δίγλωσσου σχολείου.

Από την πλευρά της Ομοσπονδίας μίλησαν όλοι οι συμμετέχοντες στη συνάντηση, θέτοντας ερωτήματα και εκφέροντας απόψεις σχετικά με τα σχέδια της Συντονίστριας Εκπαίδευσης.
Σε ερώτημα πχ αν υπάρχει γραπτή η πρόταση της Συντονίστριας, δόθηκε από αυτήν η απάντηση ότι μόνο το ερωτηματολόγιο προς τους γονείς είναι γραπτό.
Όταν ολοκληρωθεί η έρευνα θα υπάρξει και ολοκληρωμένη, γραπτή περιγραφή του όλου εγχειρήματος της ίδρυσης του σχολείου, απάντησε η κ. Κιούση.
Σε άλλη ερώτηση για το ποιό από τα μοντέλα δίγλωσσων ελληνικών σχολείων που λειτουργούν στην Ευρώπη θα είναι κοντά στο μοντέλο που θα εφαρμοστεί στη Σουηδία, η κ. Κιούση, αφού παραδέχτηκε ότι το μοντέλο της Γερμανίας απέτυχε, είπε ότι το Ελληνικό Σχολείο του Λονδίνου θα μπορούσε να αποτελέσει πρότυπο για την περίπτωση της Σουηδίας.
Σύμβουλοι της Ομοσπονδίας εξέφρασαν φόβους ότι το υπό ίδρυση σχολείο μπορεί να εξελιχτεί σε ελιτίστικο εκπαιδευτικό ίδρυμα, ενώ παράλληλα τόνισαν ότι η εκπαίδευση των Ελληνόπουλων στη Σουηδία είναι υπόθεση όλων των Ελλήνων και ιδιαίτερα του οργανωμένου ελληνισμού.

Κλείνοντας τη συνάντηση ο Κομνηνός Χαϊδευτός τόνισε πρώτα απ΄όλα ότι αυτή ήταν πολύ καλή και ενημερωτική από όλες τις πλευρές.
Πρόσθεσε ότι η Ομοσπονδία θα μελετήσει στην πρόταση της Συντονίστριας.
Χρειάζεται, συνέχισε ο Κομνηνός Χαϊδευτός, να γίνει ευρεία συζήτηση με τη συμμετοχή επιστημόνων και φορέων των Ελλήνων της Σουηδίας και ορισμένων άλλων χωρών της Ευρώπης, ώστε να ενημερωθούν οι γονείς που αποφασίζουν για τα παιδιά τους, σε τι είδους σχολείο θα τα στείλουν.
Καταλήγοντας ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας ανήγγειλε ότι η Ομοσπονδία θα διοργανώσει σύντομα εκπαιδευτικό συνέδριο, ώστε να συγκεντρωθούν όλα τα σχετικά επιστημονικά δεδομένα και να διατυπωθούν πορίσματα για να ενημερωθούν οι γονείς.

12a1
Advertisements

18 thoughts on “Το εκπαιδευτικό θέμα στη Σουηδία

  1. Παλι ψεματα διαδιδει ο Φορεας ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΑ ΚΑΓΚΕΛΑ. Τωρα ξαφνικα θυμηθηκαν τα εκπαιδευτικα συνεδρεια, τα συμποσια, τις ημεριδες κ.λ.π Μηπως αυτο ωφειλεται στο οτι ο συλλογος γονεων και κηδεμονων επιτελους μετα απο δεκαετιες εχει συμβουλιο. Η μηπως ωφειλεται στο οτι η σημερινη συντονιστρια εκπαιδευσης εχει στοχους και οραμα? Η μηπως δεν μπορουν πλεον να σπαταλουνε τα εκατομυρια στα προγραμματα που 35 χρονια μας λενε οτι κανουν? Εγω παντως εχω την γνωμη οτι αν δεν απαιτησει ο κοσμος τα εκατομυρια που εχουν, να διατεθουν για τους σκοπους που χορηγηθηκανε τοτε τιποτα δεν θα γινει. Και την συντονηστρια και τους γονεις θα κοροιδεψουν παλι. Αλωστε αυτο γινεται τωρα 35 χρονια. Παντως μια καλη αρχη θα ηταν το ΕΝΑ ΤΡΙΑΚΟΣΑ που πηρα για την ανυπαρκη οργανωση νεολαιας και τα λεφτα που περνουν απο την Ελλαδα να δωθουν εξολοκληρου στο Σαβατιατικο σχολειο. Θα ειναι μια καλη αρχη για την εναρξη υλοποιησης των καινουργιων μεγαλεπιβολων σχεδιων του Φορεα πισω απο τα καγκελα που σημειοτεον εχει μηνει και χωρις μελη.

  2. 7/2 to apogevma episkeftika mia gnosti apo tis 16.00-18.00. Otan epestrepsa sto spiti mou ke diavasa tin istoselida tou grekisk, meta apo 15 lepta htipa to tilafono. Otan apantisa itan i gnosti pou episkeftika ke me rotouse gia enan daskalo tis ellinikis glosas an itan edo vevea syntaxiouhos symera. Endiaferotan gia to engonakitis. Tis anefera gia tin parapano enimerosi, tis (sevastismas) omospondias. Ti mou apantise: Afti ti ehoun na hasoun an gini ena kanoniko ellinosouidiko sholio edo stin Souidia?? I apantisi mou itan oti to idio skeftika ki ego. Tis anafera tous fovous ton antiprosopon gia to elitistiko sholio. I gnomimas san giagiades, pou ehoume engonia edo itan,oti giati den yparhi elliniko imerisio sholio ke giati ehi kathisterisi toso. To oti ehi diafimisti gia idiotiko sholio ine vevea ligo arloumbes. O kos Komninos tha prepi na to xeri poli kala. Isos na legete friskola me Grekisk profil alla ohi idiotiko. Vevea san gonis prepi na gnorizete oti stin souidia kathe mathitis ehi ena hrimatiko poso gia tin sholikitou hronia, episis ke gia to elefthero hrono pou i gonis plironoun ena poso otan ine ergazomeni fritidshem. Giafto ton logo i mousoulmani ehoun kani ta sholia tous. An ehete prosvasi sto iternet bite sto google ke grapsete franska i tyska skola i stockholm ke diavasete oste na mporesete na enimerothite san gonis. To an to sholio gini elitistiko tha ithela na sas diaveveoso sta meli tou symvouliou tis O:S:K:E:S: kalitera ena elit sholio me diapreponta atoma stin kinonia apo to na ehoume narkomanis, filakismenous ke anergous. Kati allo pou tha ithela na toniso ine oti se ena elit sholio i daskaloi i i kathigites den hrisimopioun san methodo trapoules gia to methima tis arithmitikis safto ime para poli vevei. I gonis tha prepi na skeftoun ta thetika ke ta arnitika gia ena Ellinosouidiko sholio. An i Ellada stili daskalous sostous ke kalous den yparhi kanenas fovos ke afti pou simera ine arnitikoi tha ine afti pou tha esthanonte yperifani gia to sholiomas. Efhome na pragmatopiithi to sholio afto dioti ine mia epithimia apo ta teli tou 1970. Efhome kali epitihia sto symvoulio ton goneon ke kidemonon na pragmatopiisoun ton stoho afton. KALI EPITYHIA!
    Episis stin axiothavmasti ka Kiousi. Isos na to petihete afto kati pou apetihe o kos Giakis.

  3. 30 χρονια κακοποιουσαν το ιδρυμα. Οταν τους εδιωξαν απο την διοικηση τοτε ξαφνικα θυμηθηκαν οτι πρεπει να αξιοποιησουν το ιδρυμα για την παραγωγη πολιτισμου. 35 χρονια περνουν τα επιδοματα , και ποτε δεν θυμηθηκαν οτι υπαρχουν νεοι ελληνες μαθητες και μη που χρειαζονται στηριξη και υποστηριξη. Τωρα ξαφνικα κανουν συνεδρια για το μελον του Ιδρυματος, και του σχολειου. Συμποσια, ημεριδες κ.λ.π Αδικος κοπος .Εκει πισω απο τα καγκελα θα εισαστε χωρις μελη. Μονοι και ερημοι .Αναξιοπιστοι, και αποδιοπομπαιοι. ΓΛΑΦΥΡΟΙ

  4. Geia sou Gianni !
    Na paramenoume sto 8ema tou ar8rou se parakalo !
    Den leei to ar8ro tipota gia to idryma !
    Oso gia tin synantisi tis kas. Kiousi me tin omospondia isos na einai mia kali arxi…

    Me ektimisi
    Konstantinos Giofkos

  5. Το εκπαιδευτικο τονισαν οι εκπρωσοποι του φορεα πισω απο τα καγκελα ειναι λεει πρωτιστα θεμα του οργανομενου ελληνισμου. Αυτο το ειπαν στην κ.συντονιστρια.Φιλοι μου ο ανυπαρκτος οργανομενος ελληνισμος που εκπροσωπηται εσεις ειναι ικανος να μαθη στους λιγοστους οπαδους που σας εχουν μηνεικαμια Μπιριμπα, αντε και κανενα μπαρμπουτι.Επισης ακομη πολυ καλοι ειστε να αρμεγεται Ελλαδα και Σουηδια στα επιδοματα. Αφηστε σας παρακαλω την παιδεια και τον πολιτισμο σε αλλους.Υπαρχουν ατομα ειδικα με γνωσεις και με ηθος για αυτη την δουλεια.

  6. Κυριοι…
    ενα τετοιο σχολειο πρεπει να ανοιξει και μαλιστα γρηγορα !
    Κατ’ αρχην για να μαθετε να γραφετε με σωστη ορθογραφια…
    ΜΑΚΑΡΙ να φτιαχτει ενα ελληνικο σχολειο το οποιο να ειναι για «ελιτ» (οχι οικονομικη βεβαια)…
    Θα ειμαι ο πρωτος που θα παει τα παιδια του και νομιζω πως ο καθενας απο εμας.
    Γιατι πρεπει να ειμαστε περηφανοι μονο για τα κατορθωματα της εθνικης ποδοσφαιρου, μπασκετ, πινκ-πονκ, του John Taramas (εθνικος παιχτης του ποκερ…) και οχι για ενα σχολειο το οποιο θα εκπαιδευει τα παιδια μας με εναν τροπο υποδειγματικο ; (βλ. Sigtuna)
    Βεβαια οι αντιρρησεις και ο σκεπτικισμος ερχονται αναποφευκτα απο την αποψη οτι ενα καινουργιο σχολειο χρειαζεται να δειξει δειγματα καλης γραφης για τουλαχιστον 4-5 χρονια και η κυρια απορια ολων ειναι μηπως ανασταλθει η λειτουργια του σαββατιατικου φερνοντας τους γονεις να ελθουν προ τετελεσμενων γεγονοτων του στυλ :
    Τελος δεν πιστευω σε σωτηρες οπως τον προλαλησαντα που πιστευει πως η παιδεια ειναι θεμα μονο δικο του και μερικων ‘εκλεκτων’…
    Η παιδεια ο πολιτισμος και η δημοκρατια προαγονται μεσω ολων ακομη και αυτων που παιζουν μπιριμπα (μαθετε οτι στις πανεπιστημιακες και πολυτεχνειακες σχολες τα παιχνιδια της τραπουλας ειναι ΒΑΣΙΚΟΤΑΤΟ μαθημα για την εκμαθηση μαθηματικων οπως Θεωρια της Στατιστικης και Νομο των Πιθανοτητων)…
    Ο διχασμος σε τετοια ζητηματα ειναι ανοητος.
    Το μονο που χρειαζεται ειναι ενημερωση απο τους χειριστες της υποθεσης ‘νεο σχολειο’.
    Μεχρι να δουμε να γινεται κατι πανω σε αυτο ας ρωτηθουμε τι αποψη εχουμε για το υπαρχων σαββατιατικο και πως μπορουμε να το βελτιωσουμε !!!
    Ελπιζω να μην κουρασα και ελπιζω να μπουν στην συζητηση οσοι το δυνατον περισσοτεροι…

  7. Geia sou Dimitri !
    Dimosievo to sxolio sou giati 8elo na toniso oti DEN MAS PIRAZOUN IDIETERA TA OR8OGRAFIKA LA8I. Den vgalame oloi mas to panepistimio stin Ellada opos esy. Efoson ta sxolia pliroun tous orous tis istoselidas mas dil. (ypogegramena me onomateponymo, na exoun sxesi me to ar8ro kai oxi vrisies) tote ola ta sxolia 8a dimosievonte. Se parakalo sto epomeno sxolio sou ean 8eleis na vgei stin dimosiotita, na to ypograpsis me onomateponymo se parakalo.

  8. Γεια σου Κωνσταντινε..
    Παραληψη δικη μου για το επωνυμο…(δεν υπηρχε προθεση)
    Αυτο που ενοχλει φυσικα και δεν ειναι τα ορθογραφικα λαθη αλλα ο εμπαιγμος ‘φωτισμενων’ ανθρωπων απεναντι σε αλλους ‘αμορφωτους’…
    Ελπιζω οτι τηρω τους κανονες και θα φροντισω να ειμαι προσεκτικοτερος στο μελλον.
    Το ξαναδημοσιευω με πληρες ονομα:

    ΜΑΚΑΡΙ να φτιαχτει ενα ελληνικο σχολειο το οποιο να ειναι για «ελιτ» (οχι οικονομικη βεβαια)…
    Θα ειμαι ο πρωτος που θα παει τα παιδια του και νομιζω πως ο καθενας απο εμας.
    Γιατι πρεπει να ειμαστε περηφανοι μονο για τα κατορθωματα της εθνικης ποδοσφαιρου, μπασκετ, πινκ-πονκ, του John Taramas (εθνικος παιχτης του ποκερ…) και οχι για ενα σχολειο το οποιο θα εκπαιδευει τα παιδια μας με εναν τροπο υποδειγματικο ; (βλ. Sigtuna)
    Βεβαια οι αντιρρησεις και ο σκεπτικισμος ερχονται αναποφευκτα απο την αποψη οτι ενα καινουργιο σχολειο χρειαζεται να δειξει δειγματα καλης γραφης για τουλαχιστον 4-5 χρονια και η κυρια απορια ολων ειναι μηπως ανασταλθει η λειτουργια του σαββατιατικου φερνοντας τους γονεις να ελθουν προ τετελεσμενων γεγονοτων του στυλ :
    Τελος δεν πιστευω σε σωτηρες οπως τον προλαλησαντα που πιστευει πως η παιδεια ειναι θεμα μονο δικο του και μερικων ‘εκλεκτων’…
    Η παιδεια ο πολιτισμος και η δημοκρατια προαγονται μεσω ολων ακομη και αυτων που παιζουν μπιριμπα (μαθετε οτι στις πανεπιστημιακες και πολυτεχνειακες σχολες τα παιχνιδια της τραπουλας ειναι ΒΑΣΙΚΟΤΑΤΟ μαθημα για την εκμαθηση μαθηματικων οπως Θεωρια της Στατιστικης και Νομο των Πιθανοτητων)…
    Ο διχασμος σε τετοια ζητηματα ειναι ανοητος.
    Το μονο που χρειαζεται ειναι ενημερωση απο τους χειριστες της υποθεσης ‘νεο σχολειο’.
    Μεχρι να δουμε να γινεται κατι πανω σε αυτο ας ρωτηθουμε τι αποψη εχουμε για το υπαρχων σαββατιατικο και πως μπορουμε να το βελτιωσουμε !!!
    Ελπιζω να μην κουρασα και ελπιζω να μπουν στην συζητηση οσοι το δυνατον περισσοτεροι…

  9. Στον αγαπητο κ. Δημητρη θελω να απευθηνω μια ερωτηση. Το θεμα δεν ειναι αν η Μπιριμπα και τα ζαρια ειναι συμαντικα για την εκμαθηση των μαθηματικων και της στατιστικης. Το θεμα ειναι αν αυτα τα 2 παιχνιδια του τζογου προβαλου και προωθουν τον ελληνικο πολιτισμο στη Σουηδια η Οχι. Ακομη η ουσια του προβληματισμου και του προβληματος ειναι αν εμεις σας φορεις του ελευθερου πνευματος και ενος σημαντικου πολιτισμου μπορουμε να αναθεσομαι αυτην την συμαντικη δουλεια σε δευτεροβαθμιους φορεις καφενειων και χαρτοπαικτικων λεσχων και οχι σε ειδικους επι του θεματος επιστημονες. νομιζω οτι ειναι εντελως ασχετη με τον δικο μου προβληματισμο η παρεμβαση του κ. Δημητρη. Το επισης δυσνοητο στην παρεμβαση του κ.Δημητρη ειναι οτι παρολο που ενα απο τα βασικα κατηγορητηρια που εχουν στρεψει εναντιο του του σημερινου ΔΣ του σχολειου οι εκπροσωποι των καφενειων ,ειναι οτι δηθεν ο αποτερος στοχος τους ειναι να φθιαξουν ιδιωτικο σχολειο. Θελω λοιπον κλεινοντας να ακουσω αν οι αποψεις των καφενειων ειναι αυτες που θα προσδιορισουν την μελοντικη μορφη των σχολειων μας οι οι ειδικοι επιστημονες? Και ακομη γιατι την μπιριμπα και τα ζαρια να τα μαθαινουμαι στα καφενεια και οχι στα πανεπιστημια με μαθηματικους τροπους και κανονες διεξαγωγης/

  10. Ke Dimitri fenete oti ehete neoteres gnosis ke sas efharisto gia tin nea gnosi pou mou dosate. Ego den ime tou panepistimiou alla stin periodo ton sholikon mou hronon i daskali ke i kathigites mou mas milousam gia ton Thali, Pythagora, Ipokrati, sholi platon, Efklidi,Arhimidi. Apo oti thimame den hrisimopiousan san methodo ekmathisis tis aritmitikis i geometrias trapouloharta pou ypirhan afthona ke mporouse na tavri kanis. Ihan allous methodous. Fenete oti ehoun vrethi nei methodi. Ehis tin kalosyni an menis stin Stokholmi na rthis stin stegi ke na mas dixis? Tha ime evgnomon. Tora oson afora tin ortografia gnorizis vevea oti ke o Einstein otan egrafe ekane lathi. Otan
    to 1975 synantisa enan kathigiti apo to panepistimio tis Athinas ke tou anefera to thema tis ortografias mou apantise oti ke i kathigites kanoun lathi giafto yparhoun i ortografi ke na min anysiho alla na esthanoume ysihi oson afora to thema afto. Makari ta lathi pou kanoume na ine ta ortografika, alla lathi na min kanoume. Nase kala.

  11. Προς επιβεβαιωση των λεγομενων μου παραθετω διαλεξεις της Θεωριας της Στατιστικης απο το πολυτεχνειο της Στοκχολμης ΚΤΗ (υπαρχουν αρκετα παρεδειγματα με ζαρια..)
    http://www.math.kth.se/matstat/gru/sf1913/fanteckningar.pdf
    Διαλεξη απο το ιδιο ιδρυμα για το πως παιζει καποιος σωστο bridge (παιχνιδι με χαρτια..)
    σχεδον ολα τα βιβλια του θεματος αναλυουν ‘τυχερα’ παιχνιδια (αυτο που αναλυουν ειναι οι πιθανοτητες που υπαρχουν για συγκεκριμενους συνδυασμους).
    Ο τροπος που μαθαινει κανεις γραμματα και αποκτα γνωσεις δεν ειναι μοναδικος, ουτε μονοσημαντος.
    Τωρα για θεματα ορθογραφιας και το ποσο σημαντικη ειναι και πια ειναι η της σημασια στην κατανοηση γλωσσας παραθετω αρθρο του Μπαμπινιωτη στο ΒΗΜΑ 6/1/2008.
    Το άρθρο αυτό είναι άκρως ενδιαφέρον και αξίζει να του ρίξουμε μιά ματια.

    «Γιατί παιδευόμαστε με τα έξι i της ορθογραφίας μας (ι,η,υ, ει,οι, υι), με τα δύο e (ε, αι),τα δύο ο (ο, ω), τα τρία v (β,αυ,ευ), τα τρία f (φ,αυ, ευ),τα δύο z (ζ, σμ) κ.ο.κ?
    Δεν μας φτάνουν μόνον το ι, το ε, το ο, το β κλπ? Γιατί να μην γράφουμε ιρίνι (ειρήνη), ίπαρξι, κερι (καιροί), γινέκα (γυναίκα), εσθάνομε (αισθάνομαι), χόρι (χώροι),εβγενίς( ευγενής),άβριο (αύριο),έφθιμοι (εύθυμη) κλπ.
    Είναι η ιστορική ορθογραφία απόρροια (απόρια) ενός εθνικού μαζοχισμού? Είναι επινόηση κάποιων διανοουμένων? Είναι προσκόλληση σε παρωχημένες γλωσσικές εμμονές? Και προχορώντας πιό τολμηρά, λένε μερικοί, γιατί να μη γράφουμε irini, iparksi, keri, gineka, esthanome, chori, evgenis, avrio, efthimi. κοκ.Γιατί να μην προσχωρήσουμε δηλαδή στο λατινικό αλφάβητο που, στο κάτω κάτω είναι ελληνικής προελέυσεως, κάνοντας τη γραφή μας πιό προσιτή στους ξένους. Ηδη , δεν επικοινωνούμε στους H/Y με τα…greeklish?

    Αυτά και άλλα πολλά ακούω κατά καιρούς σε μαθήματα, διαλέξεις, συζητήσεις, όταν έρχεται ο λόγος στην ιστορική ορθογραφία της γλώσσας μας και στις δυσκολίες που γεννά η ορθή γραφή της ως απορίες κάποιων ομιλητών της Ελληνικής που θέτουν το αίτημα ή νομίζουν πως «ανακαλύπτουν»τη λύση των δυσκολιών της ορθογραφίας με την υιοθέτηση μιάς φωνητικής ορθογραφίας με ελληνικά ή-κατά τους πιό τολμηρούς- με λατινικά γράμματα.
    Η συζήτηση συνήθως -εκ μέρους μου-προχωρεί ως εξής:
    Αλήθεια γιατί οι Αγγλόφωνοι λ.χ λαοί (Αγγλοι, Αμερικανοί, Αυστραλοί, Καναδοί) δεν προχώρησαν σε υιοθέτηση της φωνητικής ορθογραφίας, όταν μάλιστα έχουν να αντιμετωπίσουν πολύ οξύτερες ορθογραφικές δυσκολίες απ’ότι εμείς? Οταν λ.χ έχουν να αντιμετωπίσουν την τεράστια απόσταση που υπάρχει μεταξύ προφοράς και γραφής σε παραδείγματα που χρησιμοποιούν οι ειδικοί για να δείξουν λ.χ ότι τελείως διαφορετικοί φθόγγοι ή διαδοχές φθόγγων (ou, af, au, u, o, ok/och) ορθογραφούνται με την ίδια διαδοχή γραμμάτων, γράφονται το ίδιο ως -ough: Though, the rough, cough and hiccough, plough, me through, I ought to cross the lough!
    Και φυσικά τί να πει κανείς για τα συστήματα γραφής/ορθογραφίας που χρησιμοποιούνται για την κινέζικη ή την ιαπωνική γλώσσα με τις χιλιάδες των χαρακτήρων που πρέπει να ξέρει κανείς για να γράφει αυτές τις γλώσσες?

    Οπως και να το δούμε η ιστορική ορθογραφία των λέξεων μιάς γλώσσας είναι μέρος της πολιτιστικής κληρονομιάς ενός λαού. Η γραπτή μορφή των λέξεων μαζί με τη σημασία τους συναποτελούν τον γραπτό λόγο μιάς γλώσσας. Μέσα σ’αυτόν απεικονίζεται η ιστορία των λέξεων, αφού ιστορική ορθογραφία σημαίνει παράσταση της ετυμολογικής προέλευσης και της ετυμολογικής συγγένειας κάθε λέξης, απ΄όπου συνάγεται η βασική σημασία της και η σχέση της με τις άλλες λέξεις που ανήκουν στην ίδια ετυμολογική οικογένεια. Ετσι λ.χ γράφοντας Φίλος, με Ι συνδέεις τη λέξη με όλα τα σύνθετα και τα παράγωγα που ανήκουν στην ίδια ετυμολογική-σημασιακή οικογένεια (φιλία, φιλικός, άφιλος, φιλόσοφος, ζωόφιλος, συμφιλιώνω κλπ)ενώ γράφοντας»φυλή» (με υ και ένα λ)συνδέεις τη λέξη ετυμολογικά-σημασιακά με λέξεις, όπως φυλετικός, φυλετισμός, διαφυλικός, φυλογενετικός, αλλόφυλος κλπ, γράφοντας δε «φύλλο» (με δύο λ), έχεις περάσει σε άλλη ετυμολογικά οικογένεια και σημασία, που φαίνεται στις λέξεις, φύλλωμα, φυλλωσιά, πλατύφυλλος, τριαντάφυλλο, φυλλομετρώ κ.ο.κ.
    Αλλο το λειπ- στο λείπω, λειψός έλλειψη, διάλειμμα κλπ, άλλο το λυπ- στα λύπη, λυπάμαι, περίλυπος, λυπηρός κλπ, άλλο το ληπ- (του λαμβάνω) στα αντιληπτός, λήψη, κατάληψη, ακατάληπτος κοκ. Το ότι το λοιπ- στα λοιπός, λοιπόν, υπόλοιπος κ.α ή το λιπ- στο ελλιπής, λιποτάκτης, λιποψυχώ αποτελούν συγγενείς φωνολογικές μορφές («μεταπτωτικές βαθμίδες» τις λένε οι γλωσσολόγοι) της ρίζας λειπ- (λείπω) είναι κι αυτό μιά γνώση/πληροφορία που φωτίζει ετυμολογικά-σημασιακά τις αντίστοιχες λέξεις.
    Το οτι επίσης το λιπ- στα λίπος, λιπαρός, λίπωμα, είναι μιά άλλη ομόγραφη ρίζα,όπως και το λιπ- του εκλιπαρώ και του «αρχολίπαρος» (ο επιθυμών και επιδιώκων αξιώματα) αυτό δέιχνει τον πλούτο και τη σημασιολογική ιστορία των λέξεων που είναι μιά ελκυστική διανοητική περιπλάνηση στα εκφραστικά μέσα ενός λαού. Η ορθογραφική διάκριση φον- (φόνος, φονικός, φονιάς) και φων- (φωνή, ραδιόφωνο, άφωνος), οικ- (οικία, κάτοικος, οικονομία), εικ- (εικόνα, εικάζω) και ικ- (ικανός, ικέτης, άφιξη) φωτίζει τη σημασία και την προέλευση πλήθους λέξεων, ενώ το θέμα ι- που σημαίνει κίνηση (από το αρχ.είμι»έρχομαι») οδηγεί στα δύσκολα σημασιολογικά μονοπάτια λέξεων ομόρριζων (και συνδεομένων στη βασική σημασία τους)όπως προσ-ι-τός, εισ-ι-τήριο, ι-ταμός, ι-σθμός, ανεξ-ι-τηλος, αμαγ-ι-τός κ.α

    Η εξοικέιωση με την ιστορική γραφή των λέξεων, τελικά, αποτελεί λεπτή πνευματική άσκηση, αφού συνδέεται με την προσπάθεια να γνωρίσει κανείς την αρχική βάσική σημασία μιάς λέξης και την οικογένεια των λέξεων που συνδέονται ετυμολογικά-σημασιακά μαζί της. Νά γιατί γλώσσα, όταν διδάσκεται δημιουργικά από εμπνευσμένους ευάισθητους δασκάλους, αποτελεί μύηση στις διαδικασίες της έκφρασης, της σκέψης και του πνέυματος και, κατ’επέκτασιν, του πολιτισμού ενός λαού ‘

  12. κ. Δημητρη θα μας πεις τελικα χωρις να μπερδευεις τραπουλες, ζαρια, καφενεια και τσιγαρα με ποιο τροπο θα εξασφαλησομε την διατηρηση της ελληνικοτητας των παιδιων μας στη Σουηδια.Ακομη αν μπορεις να μας απαντησεις στο ερωτημα ποιος ειναι ποιο καταλληλος να συντονιζει την παιδεια, οι εκπροσωποι των καφενειων και των καπνηστηριων η οι ειδικοι επιστημονες παιδαγωγοι, ψυχολογοικ.λ.π. Οσον αφορα την αναλυση σου περι της ορθογραφειας, και την σωστη ιστορικη γραφη των λεξεων σου υπενθημιζω το Σουρη, τον Ψηχαρη,τον Καζαντζακη κ.λ.π Μην μπαινεις σε ναρκοπεδια γλωσσικα τωρα. Αυτο ειναι εκτος τοπου και χρονου. Το προβλημα μας εδω και σημερα ειναι αλλο. Να μπορουν τα παιδια να μαθουν ελληνικα εστω και ανορθογραφα. Στο μελλον ας πανε στα πανεπιστημια και στα πολυτεχνια να τα βελτιωσουν. Αν βεβαια ΘΕΛΟΥΝ.

  13. Μπραβο Σεβαστουλα μου εισε υπεροχη. καλα τα εγραψες στον κ. Δημητρη. ο κ. Δημητρης μαλλον ειναι ανθρωπος της τραπουλας.αρα λοιπον κατα την ταπεινη μου γνωμη δεν εχει τιποτα να κανει με την ελληνικη παιδεια και γνωση. Αυτα που αυτος πρεσβευει ειναι πιο πολυ κατι που εχει εφαρμογη στις χωρες του ΚΙΣΜΕΤ δηλ. Αραβιες, Ουζμπεκισταν, Ταταρισταν ,κ.λ.π. Συνεχισε Σεβαστουλαμου στους δρομους του ΑΠΟΛΛΩΝΑ. Αφησε τον κ. Δημητρη στις τραπουλες και στα μπριτζ.

  14. κ.Γιαννη,
    μετα απ’ οσα αναφερω εννοειται οτι υπαρχει ο καταλληλος ανθρωπος για την καταλληλη δουλεια .
    Φυσικα και δεν περιμενει κανεις απο κοσμο που δεν εχει ιδεα περι εκ-παιδευτικου συστηματος να αναλαβει την οργανωση ενος τετοιου εγχειρηματος.
    Ομως και ο τελευταιος ελληνας που ενδιαφερεται εχει δικαιωμα στην ενημερωση.
    Δεν καταλαβαινω πως βγαινει τετοιο συμπερασμα απο τα γραφομενα μου…
    Η ενσταση η δικη μου βρισκεται στο τα ‘οτι’ να ‘ναι ελληνικα τα μαθαινουν και τωρα στο σαββατιατικο. Το εαν ειναι να γινει μια κινηση τετοια εστω και ιδιωτικη δεν υπαρχει καμμια αντιρρηση. Στην περιπτωση που θελησει καποιος να ανοιξει ενα σχολειο καλως εχει (εστω κι αν αυτο σημαινει εκμεταλευση κρατικων ελληνικων πορων). Το θεμα για εμενα ειναι να υπαρχει σαφεστατη διαφοροποιηση στην ποιοτητα παροχης υπηρεσιων απο το σαββατιατικο…
    Αλλιως πια η διαφορα με την υπαρχουσα κατασταση (τα ελληνικα το σαββατο και τα υπολοιπα μαθηματα σε αλλο σχολειο) και προς τι ολη η κουβεντα για αλλο σχολειο; Συν τοις αλλοις ενοχλει πολυ ολους τους γονεις που η κουβεντα δεν εχει να κανει με την καλυτερευση του παροντος σχολειου οπως η αξιολογηση των καθηγητων, βιβλια, κλπ. (με εναν καθηγητη μουσικης και εναν γυμναστικης δεν λυσαμε κατι …).
    Με απασχολει σοβαρα το να μπορουν να εμβαθυνουν
    τις γνωσεις τους στην ελληνικη παιδεια και τον τροπο σκεψης. Ας αναρωτηθουμε για ποιον λογο στελνουμε τα παιδια μας στο σαββατιατικο…
    Εν κατακλειδι δεν στελνω τα παιδια μου στο σχολειο ‘απλα να μαθουν τα ελληνικα’. Εαν ηταν ετσι με την εξασκηση στο σπιτι και τα ταξιδια στην Ελλαδα ειναι μια χαρα.
    Πρεπει να γινεται κουβεντα στην βελτιωση πρωτιστως σε κατι που ηδη εχουμε και λειτουργει με τα οποια προβληματα του και κατοπιν στη εφαρμογη μεγαλεπιβολων
    και μακροχρονιων σχεδιων (δεν πιστευει κανεις οτι κατι τετοιο υλοποιειται σε 2 με 5 χρονια ..)

    ΥΓ.(τα προηγουμενα ηταν απαντηση στην κυρια Σεβαστη Ψαρρου και οχι επιδειξη γνωσεων…)

  15. Απ’ οτι φαινεται αυτη η σελιδα ανηκει οχι στην αντιπαραθεση αποψεων αλλα στην καθεστωτικη αντιληψη περι ‘σωτηρων’ που θα μας ‘ανοιξουν τα ματια’. Το ‘τραπουλομουτρο’ που παραθετει την αποψη του κ. Καστρινακη τυχαινει να μην εχει να μην εχει παιξει ποτε του χαρτια, να ειναι πτυχιουχος πανεπιστημιου Κρητης, φοιτητης σε τμημα Master Civil Ingenjör tou KTH καθως και πτυχια σε 3 γλωσσες.
    Φαινεται οτι το Απολλωνιο φως δεν το εχετε μελετησει καταλληλως γι’ αυτο και δυσκολευεστε στην κατανοηση νοηματων…
    Ελπιζω το νοημα και περιεχομενο του νεου σχολειου να καλλιεργει στους μαθητες του το νοημα της αντιπαραθεσης δια της επιχειρηματολογιας και οχι της συκοφαντισης των ομιλητων…

  16. Dimitri i selida se piraxe file mou ! Se parakalo an den mporeis na empedosis tin gnomi sou kai na gineis pisteftos stous sinomilites sou, na min ta vazeis me tin selida.
    Episis na sas toniso gia alli mia fora oti xefigate apo to 8ema tou ar8rou !!!
    Ti douleia exoun oi trapoules kai ta zaria ton kafeneion se mia sizitisi gia to ekpedeftiko 8ema stin Souidia !
    Mazi milate esi kai o Giannis kai xoria katalavenete,h den 8elete na symfoneite.
    Sas parakalo loipon kai tous dio sas na min tsakoneste edo mesa! Eiste kai oi dyo spoudasmenoi an8ropoi kai 8a mporousate na skeftite kamia lisi gia ta provlimata tou ekpedeftikou sistimatos, anti na tsakoneste gia trapoules !

    Me ektimisi kai stous dyo sas
    Konstantinos Giofkos

  17. Ke Dimitri. Den milame gia pedia tou panepistimiou, alla gia pedia apo 6 eos 17 eton. Tin algevra tin gnorizoume opos ta klasmata ke tis rizes alla sou epanalamvano oti i daskaloi sta sholika mou hronia den hrisimopiousan kokkina i aspra zaria oute hartia tis ypothesis tous tis ekanan me diaforetikous methodous.S`afto pou esy anaferis prepi na parakolouthiso ena seminario ke na rotiso ton idio ko Jan Gardel ti enoi safta pou anaferi. Dihos dialogo den vgazis tipota. Dialogiki pedagogiki.
    O idios o kos Jan Grandel stin isagogitou grafi oti:
    Dessa anteckningar giordes för mitt privata bruk av föreläsningsmanusskript och har aldrig varit tänkta att användas som kursmaterial. Jag kan därför inte ta något ansvar för eventuella fell och eventuella konsekvenser av dessa på tentan. Oso gia to bridce den mou endiaferi i symasia tou kathe trapoulohartou. Gia mena symasia ehi ta pedia na mathoun tin propedia ke safto yparhi o pithagorios pinakas, ke tous 20 filous stin noimosini tis aferesis ke prosthesis ke mporis na hrisimopiis koukia,fasolia ke alla mesa pou yparhoun sta sholia symera. Alla edo ehoume xefigi apo to thema opos anaferi ke o Kostas. To thema itan o fovos gia to an exelihthi se elitistiko sholio. O kathe anthropos ehi tin diki tou skepsi, noimosini ke voulisi. Naste oloi kala.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s