Η κοινωνία γίνεται καλύτερη όταν βοηθούμε και στηρίζουμε ο ένας τον άλλον.

Αγαπητοί φίλοι και φίλες,

Θα εστιάσω σήμερα την τοποθέτησή μου σε τρία ζητήματα:

  1. Στον τρόπο σκέψης του πολίτη και τους μηχανισμούς που συνήθως μας αντιπροσωπεύουν.
  2. Στο κλίμα που προσπαθούν να εκμεταλλευτούν οι Μοντερατ με σκοπό να μας παρασύρουν με το μέρος τους.
  3. Στις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στα δύο πολιτικά μπλοκ της Σουηδίας.

.

Του Γιώργου Κοντορίνη

Πρωτίστως, τα στατιστικά μεγέθη ενδιαφέρουν τους επιστήμονες. Τους πολίτες, όμως,  τους ενδιαφέρει το απόλυτο μέγεθος του προσωπικού και οικογενειακού τους προβλήματος.

Όμως, πρέπει προηγουμένως να έχουμε ξεκαθαρίσει τις δικές μας εσωτερικές πεποιθήσεις.  Σε ένα μεγάλο κόμμα όπου ανθίζουν πολλά λουλούδια, όπου θέλουμε όσο γίνεται περισσότερους πολίτες να μας ψηφίζουν, να μας στηρίζουν και να συμμετέχουν, φιλοξενούνται και πρέπει να φιλοξενούνται πολλές απόψεις.

Η κοινωνία δεν αντιπροσωπεύεται κατά τεκμήριο και πολύ περισσότερο δεν αντιπροσωπεύεται αποκλειστικά από τα κόμματα και το κομματικό σύστημα. Λειτουργούν δύο αντίπαλοι σκληροί μηχανισμοί:

Ο πρώτος αντίπαλος μηχανισμός είναι τα Μέσα Ενημέρωσης που διεκδικούν τη στιγμιαία αντιπροσώπευση της κοινωνίας.

Τη διεκδικούν στο όνομα της ακροαματικότητας και της τηλεθέασης, υπαγορεύουν την ημερήσια διάταξη του καθημερινού πολιτικού διαλόγου.

Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι τα Μέσα Ενημέρωσης από την φύση τους και έτσι πρέπει να κάνουν, λειτουργούν όπως ο ατμοσφαιρικός αέρας, επεκτατικά. Εάν τα κόμματα δεν μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες πολιτικού λόγου, τις καλύπτουν τα Μέσα Ενημέρωσης.

Ο δεύτερος μηχανισμός είναι η λεγόμενη κοινωνία των πολιτών, οι μη κυβερνητικές οργανώσεις, οι μονοθεματικές οργανώσεις. Κάτι που φαίνεται πχ. στην αντιπαράθεση μεταξύ των κομμάτων και των συνδικαλιστικών οργανώσεων.

Ο πολίτης είναι πολυσθενές υποκείμενο. Δεν μπορεί να είναι μόνο μέλος ενός κόμματος. Αφενός, είναι μέλος ενός κόμματος, αφετέρου, έχει και άλλες άπειρες κοινωνικές ιδιότητες, έχει πολλά ενδιαφέροντα, μετέχει σε πολλές συσσωματώσεις.

Το συγκεκριμένο πολίτη τον εντάσσεις σε ένα κόμμα ή για να τον πω διαφορετικά  δεν τον απωθείς από ένα κόμμα που λειτουργεί ως κλειστή κοινωνία, ως αντικοινωνία, ως μηχανισμός ή ως άθροισμα μηχανισμών.

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα πολλές φορές να οδηγείται ο πολίτης σε μια κατάσταση παθητικού δέκτη.

Γνωρίζοντας ,λοιπόν, αυτό προσπαθούν τα κόμματα της συντηρητικής συμμαχίας να διαταράξουν τα νερά.

Βλέπετε την απεγνωσμένη προσπάθεια που κάνει ο κύριος Ρέϊνφελτ να αποφύγει τη χρήση του όρου δεξιά; Βλέπετε ότι η στρατηγική του Μοδερατ είναι να «υπερβεί» την ιδεολογική διάκριση, να εφαρμόσει τη γραμμή του μεσαίου χώρου, να επιβάλει την έννοια του κοινωνικού κέντρου και να εμφανιστεί ως κόμμα πιο ευαίσθητο, κοινωνικά αποτελεσματικότερο, πιο δίκαιο και πιο έντιμο από το σοσιαλδημοκρατικό;

Τι έκανε, όμως, το κόμμα των Μοδερατ όταν είχε την εξουσία την περίοδο των τελευταίων  τριών ετών…;;

Κατάφερε να εκφράσει κάθε έναν που ένιωθε αδικημένος, θύμα της ανισότητας;

Οι ανισότητες μπορεί να μην είναι οι παλιές μεγάλες ανισότητες  αλλά υπάρχουν. Μπορεί το γενικό επίπεδο της χώρας να το έχουμε ανεβάσει με τον κόπο μας και τον ιδρώτα μας τα χρόνια που ήμασταν στην κυβέρνηση, αλλά σε αυτό το ανεπτυγμένο επίπεδο της χώρας υπάρχουν νέες ανισότητες.

Ανισότητες κοινωνικές, εισοδηματικές, περιφερειακές, ενδοπεριφερειακές, ανισότητες ανάμεσα σε σουηδούς πολίτες και αλλοδαπούς που ζουν στην Σουηδία.

Ανισότητες μέσα σε μεγάλες κοινωνικές κατηγορίες:  στο εσωτερικό των μικρομεσαίων, στο εσωτερικό όλων των επαγγελματικών τάξεων και κατηγοριών, στο εσωτερικό των συνταξιούχων. Οι νέοι δεν έχουν όλοι τις ίδιες ευκαιρίες. Η καταγωγή, η μόρφωση των γονέων, το οικογενειακό εισόδημα προσδιορίζει το μέλλον του παιδιού και τη θέση του στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και στη συνέχεια στην αγορά εργασίας.

Το κράτος, άρα η πολιτική και η δημοκρατία και ο αγώνας ο πολιτικός, ο αγώνας μέσα στα κοινωνικά κινήματα, ο αγώνας ο συνδικαλιστικός, ο αγώνας στην αυτοδιοίκηση, ο αγώνας που κάνουν οι πολιτικοποιημένοι πολίτες, είναι αυτός που μετατρέπει το κράτος σε κοινωνικό κράτος. Και το κοινωνικό κράτος μετατρέπει μια άδικη και σκληρή κοινωνία σε κοινωνία συνοχής, αλληλεγγύης, ανάπτυξης και δικαιοσύνης.

Στόχος μας είναι η ανασυγκρότηση και η συνέχεια του σουηδικού μοντέλου !

Και πρέπει να ξεκινήσουμε την ανασυγκρότηση αυτή από μερικά πολύ απλά και θεμελιώδη ζητήματα. Πρέπει να ξαναπείσουμε τον κόσμο, τους εαυτούς μας, εσάς τους φίλους μας, τα μέλη μας, και στη συνέχεια όλο τον σουηδικό λαό για την κοινωνική μας ευαισθησία.

Πράγματι, είναι ένα εγχείρημα εξαιρετικά δύσκολο, γιατί πρέπει τώρα να επιβεβαιώσουμε ξανά το ιδεολογικό και πολιτικό μας στίγμα. Να επιβεβαιώσουμε τη θέση μας μέσα στο πολιτικό φάσμα. Τίποτε δεν είναι αυτονόητο. Τίποτα δεν είναι δεδομένο.

Τα πάντα αμφισβητούνται και τα πάντα πρέπει να τα κατακτά κανείς καθημερινά με τον πολιτικό του λόγο και την πολιτική του δράση.

Πολλοί από εμάς απαιτούν τις ίδιες παροχές που εφαρμόστηκαν..την περίοδο του 70 και 80.

Είναι όμως αυτό το πρόβλημα; Το πρόβλημα είναι η μία ή η άλλη παροχή; Η Σουηδία δε θα βρει το στόχο της μόνο με μικρά επιδόματα και προνομιακές πολιτικές.

Εσείς που χρόνια εργαστήκατε και οικοδομήσατε το κοινωνικό κράτος ξέρετε πολύ καλά ότι κοινωνικό κράτος, κράτος που στηρίζει τον αδύναμο πολίτη ,υπάρχει όταν λειτουργεί η εθνική οικονομία, όταν  υπάρχουν υψηλοί ρυθμοί ανάπτυξης, όταν δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας, όταν υπάρχουν ευκαιρίες για δουλειές και απασχόληση, όταν υπάρχει προοπτική για τον καθένα, όταν κινείται ο μηχανισμός των δημοσίων επενδύσεων, όταν υπάρχει όραμα.

Άρα το πρόβλημα της Αριστεράς, είναι πρόβλημα συναισθηματικό και  ηθικό. Είναι πρόβλημα αξιοπιστίας. Ο κ.Ρέϊνφελτ διακίνησε την υπόσχεση ότι θα εφαρμόσει μια πολιτική που δεν θα είναι η πολιτική Μπιλντ, η πολιτική του νεοφιλελευθερισμού, η πολιτική του μονεταρισμού και της επιθετικότητας της περιόδου ‘90 – ’93, αλλά θα είναι μια πολιτική που στοχεύει σε ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες, για να έχει το επιχείρημα: «Δεν με ενδιαφέρει η διάκριση Αριστεράς – Δεξιάς». Τι κατάφερε όμως τελικά με τις πράξεις και την πολιτική του?

Πρόβαλε το συντηρητικό κόμμα ως νέο εργατικό κόμμα….αλλά κατά την περίοδο των τελευταίων ετών η ανεργία απογειώθηκε στα ύψη, το επίδομα στους ανέργους μειώθηκε, κυνηγάνε τους αρρώστους και μειώνουν τις συντάξεις.

Λοιπόν, αντιλαμβάνεστε ότι έχουμε πρώτα να απαντήσουμε σε ένα πρόβλημα, που είναι πρόβλημα βαθύτατα ιδεολογικό, ουμανιστικό, ανθρωπιστικό, γιατί η θεμελιώδης και πάντα παρούσα διάκριση μεταξύ αριστεράς και δεξιάς, είναι ο ανθρωπισμός, είναι η τελεολογία της αριστεράς, ο σκοπός της.

Εσείς που είδατε την μονομαχία της Μόνα Σαλίν με τον Φρεδρικ Ρέϊνφελτ την Κυριακή το βράδυ το καταλάβατε…

Καταλάβατε πολύ καλά ότι είναι οι άνεργοι, οι πρόωρα συνταξιούχοι, οι γονείς με μικρά παιδιά και οι ηλικιωμένοι που θα πληρώσουν τις φορολογικές αλλαγές του Ρεινφελτ και της συμμαχίας του.

Η Μόνα ρωτούσε συνεχώς, ξανά και ξανά πως θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας όταν μειώνονται οι παροχές από το ταμείο ανεργίας αλλά δεν έλαβε απάντηση.

Η αλήθεια είναι ξεκάθαρη, δεν δημιουργείς ούτε μια θέση εργασίας μόνο με το να αρχίσεις να κλωτσάς τους ανέργους, ούτε μια θέση.

Το μήνυμα των Σοσιαλδημοκρατών είναι πολυ απλό , είναι η ανεργία που πρέπει να καταπολεμηθεί και όχι οι άνεργοι.

Τα τέσσερα βασικά ερωτήματα για την ανασυγκρότηση του σουηδικού μοντέλου είναι ξεκάθαρα.

  • Θα καταπολεμήσουμε την ανεργία η τους άνεργους;
  • Θα μειώσουμε η θα αυξήσουμε τις κοινωνικές ανισότητες;
  • Θα μειώσουμε την εφορία για αυτούς που ήδη κολυμπούν στα εκατομμύρια η θα επενδύσουμε στην κοινωνική ευημερία;
  • Θα συνεχίσουμε να έχουμε τα νοσοκομεία στην Δημοσία διοίκηση η θα τα ξεπουλήσουμε;

Η απάντηση φίλες και φίλοι είναι πολυ απλή. Η κοινωνία γίνεται καλύτερη όταν βοηθούμε και στηρίζουμε ο ένας τον άλλον.

Εμείς οι σοσιαλδημοκράτες, δεν θα εγκαταλείψουμε ποτέ τον αγώνα για ισοτιμία, δικαιοσύνη και αλληλεγγύη. Οραματιζόμαστε ένα καλύτερο μέλλον, χωρίς διακρίσεις και με σεβασμό στις πανανθρώπινες αξίες.

Γιώργος Κοντορίνης

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s