Η ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ ΠΡΙΝ ΚΑΙ ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΠΤΑΕΤΙΑ 1967-1974

Οι διαφωτιστές την χαρακτήρισαν δικαίωμα ιερό , απαραβίαστο και αναντικατάστατο.Για την απόκτηση του,δε,χύθηκαν ποταμοί αίματος μέσα στους αιώνες.Λέγοντας όμως ελευθερία τι εννοούμε;Σύμφωνα με τις εγκυκλοπαιδικές αντιλήψεις,ορίζεται αρνητικά σαν έλλειψη κάθε εξαναγκασμού και θετικά σαν κατάσταση τού ατόμου πού ενεργεί κατά βούληση.Αρα ελεύθερο είναι το άτομο,όταν δεν δέχεται καμιά πίεση και δεν υπόκειται σε απολύτως κανέναν περιορισμό και απαγορευτικό κανόνα.Η διάθεση του εκδηλώνεται εκ τούτου,με σκέψεις λόγους κι έργα μακρυά από κάθε υλική ,ή, ηθική βία.

Πολύ όμορφα ακούγονται όλα αυτά.Ο ορισμός όμως αυτός δημιουργεί εύλογα την απορία:

Ο άνθρωπος μπορεί να λέει και να κάνει ότι επιθυμεί;

Μπορεί ή ελευθερία τού ανθρώπου να είναι απεριόριστη;

Οι γνώμες βέβαια από εποχή σε εποχή ποικίλλουν.Άλλοι πιστεύουν ότι ο άνθρωπος είναι πραγματικά ελεύθερος,όταν μπορεί ανεμπόδιστα να πραγματοποιεί τις επιθυμίες του.Άλλοι,ίσως οι εγκυρότεροι όμως διανοητές έχουν πειστεί ότι ή απόλυτη ελευθερία αποτελεί άρνηση τής πραγματικής ελευθερίας.

Εξ άλλου απεδείχθη περίτρανα ότι ή προ τού 1967 αχαλίνωτη και απροσδιόριστη ελευθερία οδήγησε σταδιακά στη δουλεία των όπλων, των παθών και των ενστίκτων.Ομοίως μετά το 1974,στις σχέσεις των πολιτών μέσα στο κοινωνικό σύνολο,άρχισε να αποκτά ρίζες ή αρχή τής ασύδοτης ελευθερίας.Κάτω από τέτοιες συνθήκες την έννομη τάξη και την κοινωνική ισορροπία,διαδέχθηκε,κοινωνικό χάος,σήψη,διαφθορά,κρατική παραλυσία,διάλυσης των πάντων.Την στρατιωτική δικτατορία ,αντικατέστησε λόγω εποχής, το Δ.Ν.Τ.,και οι άλλοι διεθνείς οικονομικοί Οίκοι Ανοχής(κοινώς προαγωγοί,προστάτες,νταβατζήδες των οικονομιών των κρατών).

Αρα συμπεραίνει κανείς ότι,ο άνθρωπος εφόσον είναι μέλος τής κοινωνίας δεν μπορεί να είναι απόλυτα ελεύθερος,αλλά ελεγχόμενος,από κανόνες και αρχές δικαίου.Από την φύση τους όμως, οι κανόνες και το δίκαιο ασκούν κάποιον εξαναγκασμό,πού είναι ασυμβίβαστος με την αρχή τής απόλυτης ελευθερίας.Ως εκ τούτου δίκαιο και απόλυτη ελευθερία είναι έννοιες αντίθετες και ή μία αποκλείει την άλλη.

Αφού αποκλείεται ή απεριόριστη ελευθερία τότε ποια είναι  τα όρια τής πραγματικής ελευθερίας;

Η απάντηση μας δίδεται ίσως από την γνωστή αρχή τής Γαλλικής  Διακήρυξης των Δικαιωμάτων,ότι ή ελευθερία τού ενός σταματά εκεί πού αρχίζει ή ελευθερία τού άλλου.Οι πολιτειακοί νόμοι καθορίζουν τη σημασία των διαφόρων ελευθεριών,δηλαδή τής ατομικής,τής κοινωνικής και τής εθνικής ελευθερίας.

Το άτομο πού δεν έχει ελευθερία δεν μπορεί να επιβιώσει.Η ύπαρξή του εξαθλιώνεται και οι ενέργειές του καταναγκαστικές και δουλικές του μηδενίζουν τη προσωπικότητα, μεταβάλλοντας τον,σε ανθρωπόμορφο.Η σημασία λοιπόν τής ατομικής ελευθερίας είναι ισοδύναμη με την ευτυχία τού ανθρώπου.

Όπως είναι γνωστό ή κοινωνία αποτελείται  από διάφορα κοινωνικά στρώματα και ομάδες,κινούμενες σε ίδιους χώρους ελευθερίας.Παραβιάζοντας τούς χώρους αυτούς  δημιουργείται ή κοινωνική αδικία,πού με τη σειρά τούς οδηγούν σε επαναστάσεις,εμφύλιους πολέμους και ταραχές.Το σκάφος τής πολιτείας κλυδωνίζεται επικίνδυνα πάνω στα κύματα τής αναρχίας,ενώ τα διαιωνίζοντα προβλήματα απειλούν τον λαό με οικονομική και ηθική ασφυξία.Μετά την μεταπολίτευση,καμία κυρίαρχη τάξη στην Ελλάδα δεν κατανόησε τη σημασία τής κοινωνικής ελευθερίας,αρχής γενόμενης από πολιτικούς,έως κόμματα κι από εργάτες και υπάλληλους,έως δικαστές,γιατρούς και δικηγόρους.Και σήμερα,αυτές οι κοινωνικές τάξεις,με το ίδιον τους το χέρι,υπογράφουν την θανατική τους καταδίκη.

Ο επίλογος ,απρόβλεπτος και μάλλον οδυνηρός,επειδή οι δάφνες των αρχαίων μας μαράθηκαν,γιατί δεν προσθέσαμε καινούργιες δάφνες, εμείς,οι νεότερες γενιές.

Ξεχάσαμε τελείως ότι ΄΄θέλει αρετή και τόλμη ή ελευθερία΄΄και ότι΄΄ ή ποσότητα και ή ποιότητα τής ελευθερίας,εξαρτάται από την ποσότητα και την ποιότητα τού ηθικού εξοπλισμού μας.΄΄.

Δια χειρός

Γιώργου Κουβάτσου

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s